Het beginnen van een massagepraktijk kan klinken als iets simpels of als iets enorm spannends. Afhankelijk van je (financiële) omstandigheden en jouw intenties, is het starten van een eigen onderneming voor velen toch een flinke stap. Als je een onderneming start dien je een proces te volgen, alhoewel het niet altijd duidelijk is hoe dit proces loopt.
Het is daarom goed om al van tevoren na te denken over jouw bedrijf om tegenslagen te voorkomen. Verdiep je daarom alvast in dingen zoals marketing en wetgeving. De volgende zes vragen gaan in over dingen om rekening mee te houden wanneer je snel en goed je eigen massagepraktijk wilt beginnen.
1. Waar gaat jouw massagepraktijk zich op focussen?
Het is logisch dat je als massagepraktijk zult focussen op massages. Echter is het van belang om van tevoren al een strategisch plan uit te werken. Zo voorkom je dat je in de verkeerde materialen investeert, je tijd verspilt aan de verkeerde marketingactiviteiten en geld verliest door gemiste kansen.
Wil je bijvoorbeeld op locatie gaan werken of juist in een eigen praktijk? Als je een eigen ruimte wilt huren of kopen heb je natuurlijk veel dingen om over na te denken. Maar ook met massages aan huis zijn er wellicht dingen waar je niet meteen aan denkt.
Als je massages in een eigen praktijk aan huis wilt geven, moet je jouw hypotheekverstrekker en verzekeraar hiervan op de hoogte te stellen dat je jouw huis gaat gebruiken voor zakelijke doeleinden. Denk ook na over praktische zaken. Kunnen je klanten bijvoorbeeld makkelijk bij je in de buurt parkeren? Is de ruimte toegankelijk voor gehandicapten en ouderen? Hebben de buren last van jouw werkzaamheden?
Masseurs die op locatie werken moeten dit aangeven bij hun autoverzekeraar, omdat ze waarschijnlijk meer kilometers zullen maken dan voorheen. Ga je hetzelfde telefoonnummer gebruiken voor zakelijke doeleinden als voor privé doeleinden? Dit kan namelijk onprofessioneel overkomen voor nieuwe klanten. Daarnaast is het van belang dat je zakelijk en privé gescheiden houdt voor een goede work-life-balance.
Tip: Websites als eigennummer.nl geven je de mogelijkheid om een vast telefoonnummer met jouw mobiele telefoon door te verbinden. Daarnaast geven ze talloze opties voor een eigen voicemail, wachtmuziek en belgroepen om zo een eigen telefooncentrale na te bootsen!
2. Wat wordt de naam van jouw bedrijf?
Een naam vertelt veel over een bedrijf. Het is eenvoudig om iets clichés te kiezen, maar zo val je natuurlijk niet op tussen de concurrentie. Aan de andere kant, het is het niet waard om de start van je bedrijf uit te stellen omdat je geen naam kan kiezen. Kies een naam waarmee meteen duidelijk is wat je doet. En dan het liefst een naam die blijft hangen. Een goede naam mag dus best wat tijd kosten, maar stel het starten met je massagepraktijk er niet te veel voor uit!
Als je eenmaal een naam hebt gevonden, check dan eerst of de naam niet geregistreerd staat bij het BOIP onder een ander bedrijf. Als jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is, overweeg dan of het het waard is om de naam te laten registreren. Dit is niet verplicht, maar als je dit niet doet kunnen anderen bedrijven dezelfde naam gebruiken.
3. Heb je al nagedacht over verzekeringen?
Ja het is saai, maar het hoort nou eenmaal bij het beginnen van een massagepraktijk. Voor een masseur is een goede verzekering van belang. Niet alleen voor jezelf maar ook voor jouw cliënten. Denk hierbij aan een goede aansprakelijkheidsverzekering, rechtsbijstandverzekering, zakelijke autoverzekering, arbeidsongeschiktheidsverzekering en wellicht een inventarisverzekering of overlijdensrisicoverzekering.
4. Wat is jouw budget?
Dit is vrij duidelijk. Of je nu een eigen ruimte gaat huren of kopen voor je massagepraktijk of begint met massages aan huis geven, iedere masseur heeft de juiste apparatuur nodig om een massage te kunnen geven. Welke apparatuur heb je al tot je beschikking? Wat zijn de items die je echt nog nodig hebt en wat zijn de kosten hiervan? Als je maar een klein budget hebt, kies je natuurlijk snel voor de goedkoopste producten, maar onthoudt: goedkoop is duurkoop!
Zo kan je bijvoorbeeld veel goedkope massagetafels op bol.com en marktplaats vinden, die er op de foto’s precies hetzelfde uit zien als de duurdere massagetafels. Het nadeel van foto’s is dat je de kwaliteit van de materialen niet goed kunt beoordelen. Zo kunnen deze tafels een stuk minder stabiel zijn en makkelijk kapot gaan. Hierdoor zal het je op de lange termijn alleen maar meer geld kosten omdat je sneller een nieuwe tafel moet kopen. Bij Zengrowth.nl bieden we enkele massagetafels voor starters aan, waarin we een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding bieden.
En hoe zit dat met disposables en oliën die je dagelijks gebruikt in je praktijk? Ga je deze in bulk inkopen bij een groothandel of juist in kleinere aantallen bij de plaatselijke retailer? Het opzetten van een goed budget en bepalen welke dingen prioriteit hebben, is dus van groot belang voordat je geld gaat uitgeven.
5. Wie zijn jouw concurrenten?
Veel beginnende ondernemers onderschatten hoe belangrijk het is om een uitgebreide concurrentieanalyse te doen. Maak om te beginnen eens een lijstje van de massagepraktijken bij je in de buurt. Welke diensten verlenen ze? Wat zijn hun prijzen? Waar adverteren ze en hoe halen ze hun klanten binnen? Bestudeer hun websites en houd goed in de gaten met wat welke nieuwe producten en acties ze adverteren.
Het is van groot belang om een USP (Unique Selling Point) te ontwikkelen door op zoek te gaan naar iets wat jouw massagepraktijk onderscheidt van deze concurrenten. Als je eenmaal weet wat jou anders maakt dan je concurrentie, zorg er dan voor dat je met deze boodschap naar buiten treedt en gaat adverteren.
6. Hoe ga je klanten aantrekken?
Als je gaat beginnen met je massagepraktijk is één van de grootste uitdagingen die je gaat hebben, het krijgen van nieuwe klanten. Welke methodes ga je gebruiken om klanten aan te trekken voor je massagepraktijk? Ga je bijvoorbeeld in de kranten adverteren, in magazines of juist op het internet?
Een groot nadeel van traditionele, offline advertentiekanalen is dat je niet precies kunt meten hoeveel het je heeft opgeleverd. Het is bijvoorbeeld niet te achterhalen hoeveel mensen jouw advertentie in de krant hebben gelezen. In tegenstelling tot deze traditionele kanalen, kan je met het adverteren via het internet wel tot op zekere hoogte meten hoeveel het je precies heeft opgeleverd.
Het hebben van een website is daarmee natuurlijk van groot belang. Zo ben je goed vindbaar voor je potentiële cliënten. Veel mensen schrikken af van het maken van een website, echter is het tegenwoordig met platformen als Wordpress en Strato enorm makkelijk om een website te maken. Zelfs zonder ervaring!